عضو شورای سیاستگذاری مسابقه بین المللی عکس کار ایران مطرح کرد: عکس، رساترین رسانه برای نمایش کار در جامعه است بازگشت Back

در میان جشنواره ها و مسابقاتی که در طول سال برگزار می شوند کمتر رویدادی است که شاید توجه خود را معطوف به کار به عنوان یک موضوع و دغدغه مهم اجتماعی کرده باشد. موضوعی که می تواند از دریچه حوزه فرهنگ و هنر و نگاه تیزبین هنرمندان ابعاد آن هر چه بهتر شکافته شود و به برنامه ریزان و مدیران مربوط نقشه راه دهد.

مشاغلی که خیلی از آن ها در روزگاری که تأکید به کارآفرینی، نقل محفل بسیاری از مسئولان است، می تواند با نمایش توسط هنرمندان؛ ایده هایی را در ذهن مردم جرقه بزند که مسیر زندگی شان را عوض کند. با توجه به این موضوع مهم اجتماعی و کوشش عکاسان در نمایش واقعیت ها و آگاهی بخشی به جامعه در ارتباط  با کار نخستین مسابقه بین المللی عکس کار ایران به همت مرکز کار ایران برگزار می شود که آخرین مهلت ارسال آثار در این مسابقه، اول خرداد و برگزاری نمایشگاه پایانی آن در تاریخ ۲۷ تا ۳۰ خرداد ماه ۱۳۹۹ اعلام شده است. این رویداد در سه بخش تک‌عکس، مجموعه عکس و بخش جنبی (با موضوع «نه به کار کودک») و با تاکید بر ارج نهادن به کار و مشاغل مختلف برگزار می شود.

برای بررسی ابعاد هر چه بهتر این موضوع به سراغ سیدحسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر و از اعضای شورای سیاستگذاری این مسابقه رفتیم تا دررابطه با رویکردهای مسابقه و هدفگذاری آن بیشترآشنا شویم:

۱- فکر می کنید ارتباط موضوع اجتماعی کار با هنر از چه جنبه هایی قدرت پرداخت دارد و شرکت کنندگان این مسابقه از چه منظری باید جوانب موضوع را در نظر بگیرند؟

به نظرم برگزاری نخستین مسابقه بین المللی عکس کار ایران  به هنرمندان و صاحبان حرفه های مختلفی که در اجتماع فعالیت دارند، فرصت می دهد تا با استفاده از قابلیت های متعددی که از عکاسی سراغ داریم، چهره واقعی و تأثیرگذار بسیاری از حرفه های مؤثر در رشد و شکوفایی صنعتی، اقتصادی و فرهنگی جامعه را به مخاطبان معرفی نمایند.
مسابقه عکس کار ضمن آنکه می تواند مولد آگاهی و شناخت بیشتر باشد، قادر است در معرفی حرفه های مختلف و متنوعی که نیاز به توجه مضاعف دارند نیز مؤثر باشد.
کارکردهای ارتباطی، الگوسازی و حتی ایجاد فضایی برای تبادل تجربیات، از جمله دستاوردهای دیگری است که از تعامل هنرعکاسی با موضوع اجتماعی کار می توان انتظار داشت. این مهم مستلزم ارج نهادن به حرکت های خلاقه و کارآمدی است که نوآورانه در جستجوی فرهنگ سازی مناسب برای معرفی ظرفیت های متنوع عرصه کار در سطح کلان جامعه هستند.

۲- رویکردهایی که شما را به سمت برگزاری این مسابقه سوق داد از چه منظر قابل تعریف است و چه دستاوردهایی را از آن متصور هستید؟

انتظار می رود آثار مسابقه فعالانه به گسترش فرهنگ کار کمک کنند و مخاطبان خود را به شناخت شایسته تری از حرفه های مختلف و اهالی آن برسانند. عکس هایی که نه تنها از جهت زیبایی شناسی و ارزشهای تصویری، ارزشمند هستند بلکه قادرند با ظرفیت خلاقانه هنری، ارزش های والای کاربردی خود را منتقل کنند.
به نظر می رسد مسابقه عکس کار، شیوه ای رسا و کار آمد برای نمایاندن موضوعات مرتبط با حرفه ها و فناوری های متنوع است و از آنجا که ریشه در واقعیت دارد می تواند در حوزه های مختلف صنعت، علم، هنر، ورزش، مقولات اجتماعی، مشاغل و حرفه ها، آموزش، مردم شناسی، معماری، کشاورزی و ... در گستره ای وسیع انتشار یافته و سطح آگاهی جامعه را افزایش دهد.

۳- در سالهای اخیر مقوله کار آفرینی بسیار مورد صحبت مسئولان بوده است. این موضوع در مسابقه  چقدر جدی گرفته شده و به دنبال آن هستید؟

در شرایطی که کشور ما در مسیر پیشرفت های علمی و فناوری شاهد موفقیت های چشمگیری است و تلاش می کند با بهره گیری از همت والا و اراده مصمم نخبگان خود، در مسیر تولید و دستاوردهای مختلف علمی و هنری شتاب و جهش مضاعف داشته باشد، توجه ویژه به کارآفرینی در عرصه های مختلف علمی، هنری و فناوری می تواند راهگشا بوده و ما را به اهداف ارزشمندمان نزدیک کند.
هنرمندان عکاس ما با حضور در این مسابقه  می توانند در ثبت دستاوردهای این حرکت گسترده مؤثر بوده و بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را به انجام رسانند. در حوزه انتخاب کار، کارآفرینی و موضوعات مرتبط؛ کمتر جشنواره ای به صورت متمرکز با بهره گیری از هنر عکاسی، فعالیت گسترده داشته و کمبود حرکت هایی از این دست به وضوح دیده می شود.
جشنواره ای که درباره فرآیند انتخاب کار و الگوهای نظری و عملی پویا در این زمینه فعالیت کرده باشد  و با بهره گیری از توانمندی و تأثیر گذاری تصویری بخصوص به کمک عکاسی، آگاهی دهنده و راهگشا باشد. پس لازم است که مورد توجه ویژه عکاسان، کارآفرینان و مسئولین امر قرار گیرد، چرا که دست اندرکاران جشنواره در تلاشند تا با توجه به کارآفرینی و مستند سازی در تحقق ایده های مناسب در عرصه کار و فرهنگ سازی مطلوب آنها مؤثر باشند.

۴- شما به عنوان مسئول سیاستگذاری مسابقه فکر می کنید که چه حمایت هایی از عکاسان باید بوجود آید تا مسیر آن در آینده، درست به کارخود ادامه بدهد؟

به نظرم شایسته است مسئولین امر ضمن حمایت مالی و معنوی از هنرمندان عزیز و انتشار آثار ارزشمند آنها در سطح کلان، مقدمات تأثیرگذاری آثار را افزایش دهند. تلاش در راستای حمایت از حقوق پدیدآورندگان اثر هنری نیز گرچه در حیطه وظایف سیاست گذاران جشنواره نیست اما قدم مثبتی است که ما را به جایگاه حقوقی مناسب برای عکس و فرهنگ هنرهای تصویری نزدیک خواهد کرد. ما نیازمند حمایت ها و قانون هایی هستیم که قدرت مانور و زنده بودن داشته و با موازین حقوقی در ابعاد بین المللی هماهنگ باشند.

۵- فکر می کنید علاوه بر نمایشگاه پایانی از چه طریق های دیگری می توان به نمایش آثار مسابقه اقدام کرد؟

در سالهای اخیر، به دنبال تشکیل شبکه های اجتماعی مجازی، رسانه های الکترونیکی و سیستم های ارتباط از راه دور، انتقال سریع اطلاعات، متن، صوت و تصویر، بین تعداد زیادی از مخاطبان بالقوه شده است. بدین ترتیب محدوده مخاطبان افزایش یافته و به این وسیله علاقمندان و متخصصان امر می توانند برداشت خود از عکس های مورد نظر را مطرح و به تبادل اطلاعات بپردازند. در واقع بهره گیری از امکانات ارتباط « اینتراکتیو » یا دو سویه که تحولات تکنولوژی اخیر آن را کاملاً عملی کرده است می تواند تأثیرگذاری عکس ها را افزایش دهد و تأثیر آن را مضاعف کند.

گفتنی است؛ بر پایه تقویم مسابقه بین المللی عکس کار ایران؛ آخرین مهلت ارسال آثار، اول خرداد ماه ۱۳۹۹ است. هنرمندان برای اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس می توانند به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.jobcenter.ir/festival مراجعه نمایند

تاریخ خبر:  ۱۳۹۹/۰۲/۱۱